Adverbia moralia

  Autor: Stanisław Herakliusz ...

Czytaj więcej

Altum Opaleniae

    Autor: Piotr ...

Czytaj więcej

Arctos et antarctos

Autor: Stefan Jaworski Tytuł: Arctos et ...

Czytaj więcej

Chwała z Krzyża

  Autor: Marcin Hińcza Tytuł: Chwała z ...

Czytaj więcej

Divae themidis insignia

  Autor: Rafał Kazimierz Arteński Tytuł: ...

Czytaj więcej

Echo

  Autor: Stefan Jaworski Tytuł: Echo głosu ...

Czytaj więcej

Encyclo paedia theologica

  Autor: Kazimierz ...

Czytaj więcej

Festum Innocentiae

  Autor: Józef Bogucki Tytuł: Festum ...

Czytaj więcej

Flores vitae

  Autor: Jan Sebastian Piskorski   Tytuł: ...

Czytaj więcej

Icones symbolicae

  Autor: Andrzej Młodzianowski Tytuł: Icones ...

Czytaj więcej

Młotek duchowny

  Autor: Paweł Mirowski Tytuł: Młotek ...

Czytaj więcej

Nabożne westchnienia

  Autor: Mikołaj ...

Czytaj więcej

Pełnia chwały

Autor: Stefan Jaworski Tytuł: Pełnia ...

Czytaj więcej

Peristroma regum

  Autor: Andrzej Maksymalian ...

Czytaj więcej

Plęsy anjołów

  Autor: Marcin Hińcza Tytuł: Plęsy ...

Czytaj więcej

Pobożne pragnienia

  Autor: Herman Hugon, tłum. Aleksander ...

Czytaj więcej

rotuły

    Autor: Mikołaj Kochanowski Tytuł: ...

Czytaj więcej

Serce poświęcone

  Autor: Mikołaj Mieleszko Tytuł: [Serce ...

Czytaj więcej

Symbolica vitae Christi

  Autor: Tomasz Treter Tytuł: Symbolica ...

Czytaj więcej

Theatrum virtutum

  Autor: Tomasz Treter Tytuł: Theatrum ...

Czytaj więcej

Tomasz Treter, Szkice nieznanych emblematów z włoskiego notatnika

W odnalezionym przez Alicję Bielak w 2020 r. szkicowniku ...

Czytaj więcej

Prev Next
 

Autor: Mikołaj Mieleszko 

Tytuł: Nabożne westchnienia duszy poczynającej, postępującej, doskonale służącej

Editio princeps: brak druku, rękopis 1657

Projekt miedziorytów: Boëtius à Bolswert

Dostęp: edycja krytyczna (oprac. R. Grześkowiak, J. Niedźwiedź, Warszawa 2010)

Krótki opis: Zadedykowany księżnej Katarzynie Radziwiłłowej zbiór składa się z czterdziestu pięciu emblematów podzielonych na trzy części, przeznaczone dla osób pokutujących i starających się nawrócić, ćwiczących się w cnocie oraz takich, którzy wiodą już prawe, zbożne życie. Chociaż ryciny wykorzystane przez Mikołaja Mieleszkę (SI) pochodzą z jednego z trzech pierwszych, antwerpskich wydań słynnego Pia desideria Hermana Hugona, treść subskrypcji w niewielu miejscach zdradza ślady lektury oryginału.

Księżna, dla której utworzono w sumie pięć rękopiśmiennych i drukowanych cyklów emblematycznych w języku polskim, używała zbioru do osobistych praktyk religijnych. Tworzące spójną całość ikony, motta złożone z krótkiego opisu obrazu i biblijnego cytatu oraz pisane jedenastozgłoskowcem subskrypcje miały pobudzać do medytacji nad poszczególnymi tematami związanymi z Boską Miłością do duszy ludzkiej.

 

 

Projekt finansowany przez

  Partnerzy 

Biblioteka Narodowa

 

 

Publikacja na licencji