Odsłony: 3424
CFP
Interesują nas zarówno opisy całych zbiorów emblematycznych, jak i pojedynczych utworów. Przykładowe problemy badawcze:
- Charakter związku słowa i obrazu w tym rodzaju twórczości artystycznej: komentarz, uzupełnienie czy rozdzielna egzystencja? Stosunek teorii w dawnych poetykach do praktyki, dzisiejsze techniki interpretacji.
- Współczesne metody analizy: ikonologia, interpretacje kontekstowe, analizy semiotyczne i inne.
- Od icones do ekfrazy: jakie obrazy i czyje oblicza komentowano?
- Emblematyka, poezja wizualna i im podobne praktyki jako prehistoria „liberatury”? Jak czytano emblematy?
- Widoczność gatunków emblematycznych w dawnej ikonosferze (utwory okolicznościowe, obecność w architekturze, ryciny na usługach publikacji encyklopedycznych i dydaktycznych).
- Emblema sacra – w kręgu wiary w transcendencję znaków: poezja medytacyjna, poezja święta.
- Polskie zbiory emblematyczne i ich kręgi tematyczne: poezja, nauka, historia, wiara.
- Sylwetki zapomnianych polskich miedziorytników i pisarzy-emblematystów.
- Historia oficyn specjalizujących się w tego typu drukach na terenie I Rzeczpospolitej.
- Funkcja ilustracji w dawnych drukach polskich (np. ryciny w XVI-wiecznych wydaniach Biblii).
Ze względu na popularyzatorski charakter witryny maksymalna objętość tekstu wynosi 15 tys. znaków (ok. 6 stron maszynopisu.
Teksty lub ich propozycje proszę przesyłać pod adresem: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Wytyczne dotyczące redakcji tekstu: plik do pobrania
Deadline: przyjmujemy zgłoszenia przez cały rok