Autor: Stefan Jaworski Tytuł: Pełnia nieubywającej chwały Editio princeps: Kijów 1691 Autor projektu: nieznany Rytownik: Leontij Tarasiewicz Dostęp: starodruk (zebrał i udostępnił Walter Kroll) Dzieło stanowi próbę syntezy biograficznej, zamierzającej w obrazowo-słownych kombinacjach przedstawić poszczególne etapy życia i działalności Barłaama Jasińskiego. Na dzieło składa się 12 emblematów (umieszczonych po cztery na jednej karcie, dwie w medalionach, pozostałe środkowe nieco większe w otoku muszlowym) z inskrypcjami sztychowanymi na wstęgach. Kompletna reprodukcja zabytku dokonana na podstawie egzemplarza z Biblioteki Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego (Biblioteki KUL XVII.611 w egz. brak końca) oraz egzemplarza Biblioteki Zakładu Narodowego im. Ossolińskich we Wrocławiu (Ossol. XVII-16879-IV tu brak brak początku) z uwzględnieniem pojedynczych brakujących stronic utworu zeskanowanych z egzemplarza Biblioteki im. Lenina w Moskwie (Российская государственная библиотека, D 10/34). |
Bibliografia:
W. Kroll, Stefan Jaworski i emblematyka, dostęp: http://www.polishemblems.uw.edu.pl/index.php/pl/news/69-stefan-jaworski-i-emblematyka
P. Paulina Buchwald-Pelcowa, Emblematy w drukach polskich i Polski dotyczących XVI–XVIII wieku. Bibliografia., Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk-Łódź 1981, s. 102, nr. 96.
Я. Запаско, Ярослав Исаевич, Памятники книжного мистецтва. Каталог стародруків, виданих на Україні. Книга перша (1574-1700), Львів 1981, s. 105, nr. 671.
Author: Paweł Mirowski Title: Młotek duchowny w sercach ludzkich tor Chrystusów drelujący Editio princeps: Gdańsk 1656, Dawid Fryderyk Rhete Engraver: unknown Access: book digitised by Warsaw University Library The Młotek duchowny (Spiritual Hammer) is a 17th-century translation of De imitatione Christi by Thomas à Kempis, the most popular Catholic handbook on spirituality associated with the late medieval devotio moderna trend. Paweł Mirowski, a member of the cathedral chapter in Włocławek, provided the work with five emblematic engravings, changed its title and added extracts from the writings of the Fathers of the Church. The Spiritual Hammer... calls for the rejection of the world and the inner imitation of the Savior. In the dialogues of the Soul with the Master (Mistrz) he emphasizes the special role of the sacrament of the Eucharist - the key element of the Christian spiritual life. Two additional engravings from the series were identified in exemplars held in Library of the Metropolitan Seminary of the Archdiocese of Warsaw. Read more here. AP, AB |
Autor: Stefan Jaworski Tytuł: Arctos et antarctos caeli Rossiaci in gentilibus syderibus Editio princeps: Kijów 1690 Autor projektu: nieznany Rytownik: Leontij Tarasiewicz Dostęp: starodruk (zebrał i udostępnił Walter Kroll) Reprodukcja na podstawie egzemplarza z Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego (BUW 28.20.3.207) i Biblioteki Narodowej [BN.XVIII.3.865] z uzupełnieniem strony tytułowej utworu z Rosyjskiej Biblioteki Państwowej (Российская государственная библиотека, Москва).
Oprócz karty tytułowej i stemmatu na herb Jasińskiego Arctos nie posiada żadnych elementów obrazowych. Na kunsztownie opracowanym miedziorycie karty tytułowej przedstawiony jest obraz Atlasa dźwigającego na barkach sklepienie niebieskie (coelum Rossiacum), w które rytownik umieścił znaki zodiaku, herb Jasińskiego i inskrypcje na wstęgach. Obraz Atlasa prawdopodobnie ma swój pierwowzór w ikonie z książki emblematycznej jezuity Sylwestra Pietrosancty. |
Bibliografia
P. Buchwald-Pelcowa, Emblematy w drukach polskich i Polski dotyczących XVI–XVIII wieku. Bibliografia, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk-Łódź 1981, s. 10, nr. 94
Я. Запаско, Ярослав Исаевич: Памятники книжного мистецтва. Каталог стародруків, виданих на Україні. Книга перша (1574-1700), Львів 1981, s. 103, nr. 663.
Autor: Stefan Jaworski Tytuł: Echo głosu wołającego na puszczy od serdecznej refleksyj pochodzące a przy solennym powinszowaniu [...] Ianowi Mazepie hetmanowi wojsk [...] zaporoskich brzmiące głośną [...] rezonansyją Editio princeps: Kijów 1689 Autor projektu: nieznany Rytownik: Innocenty Szczyrski, Leoncjusz Tarasiewicz i Oleksandr Tarasiewicz Dostęp: starodruk (zebrał i udostępnił Walter Kroll) Reprodukcja całościowa na podstawie egzemplarza z Biblioteki Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego [Bibl. KUL XVII.614] z uwzględnieniem brakujących stronic utworu z Rosyjskiej Biblioteki Narodowej (Российская национальная библиотека, Санкт-Петербург) - [Rossica 13. VIII. 1/287].
Tytuł Echo głosu wołającego na puszczy jest aluzją do słów Jana Chrzciciela z Pisma Świętego, które oznaczają „przygotowanie do działalności Jezusa" (Mt 3,1-3). |
Piękna jak jasny księżyc, jest Panna Przeczysta, |
|
|
|
|
|
|
|
||
Bibliografia:
P. Paulina Buchwald-Pelcowa, Emblematy w drukach polskich i Polski dotyczących XVI–XVIII wieku. Bibliografia., Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk-Łódź 1981, s. 101, nr. 95.
Я. Запаско, Ярослав Исаевич, Памятники книжного мистецтва. Каталог стародруків, виданих на Україні. Книга перша (1574-1700), Львів 1981, s. 103, nr. 657.
Author: Marcin Hińcza Title: Chwała z Krzyża Editio princeps: Kraków 1641, Andrzej Piotrkowczyk Engraver: unknown (Konrad Götke?) Access: book
|
|
|
|
||
|
|
|
||
|
|
|
||
|
|
|
||
|
|
|
||
|
|
|
||
|
|
|
||
|
|
|
||
|
|
|
||
|
|
|
||
|
|
|
||
|
Autor: Marcin Hińcza Tytuł: Plęsy Anjołów Editio princeps: [post 1683] w drukarni Cezarego Franciszka Rytownik: Aegidius van Schoor Dostęp: starodruk
Dzieło dedykowane zostało Janowi Daniłowiczowi oraz Zofii Tęczyńskiej z okazji ich zaślubin. |
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|||
|
|
|
||||
Author: Andrzej Maksymilian Fredro Title: Peristromata Regum seu Memoriale Principis Monitorum, Symbolis expressum. Editio princeps: Gdańsk 1660 sumpt. Geo. Foersteri Project of copperplate engravings: unknwon Engraver: unknown Access: old print
Short description: The cycle contains 20 emblems and is printed together with author's another work, Scriptorum seu togae et belli notationum fragmenta. The greek word peristromata means blankets. Icons pursue this convention, developing since 1640s (fringes and needles which hold a blanket on the wall might be seen on the reproduction). The emblems include icons with latin inscriptions and subscriptions. Succeeding compositions present variuos qualities of a good ruler, altogether creating such person's speculum. The collection is considered one of most important in polish emblematics. The second edition (Frankfurt 1685) is based on editio princeps and also conatins Fredro's mentioned work. The majority of the engravings was sculpted probably by A. Cloutier. TR
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
Autor: Mikołaj Kochanowski Tytuł: Rotuły do synów swych Editio princeps: post 1617 in: Jan Kochanowski (Kraków: Druk. Andrzeja Piotrkowczyka). Edycja bez ikonów emblematycznych. Autor projektu wzorcowego: Johannes Stradanus, Maarten van Heemskerck Rytownik: Peter Furnius, Cornelis Cort Dostęp: edycja krytyczna, red. A. Karpińskiego, Warszawa 1997; Dostęp: starodruk Utwory Pod obrazy konterfetu żywota ludzkiego i Pod drugie obrazy Mikołaja Kochanowskiego, brata słynnego poety Jana, zostały wydane razem z jego Rotułami do synów swych, od których tytuł wzięła cała edycja. Same rotuły, czyli napominania i wskazówki dla dzieci, są po prostu wierszami i nie mają charakteru emblematycznego. Również obydwa zbiorki Pod obrazy nie są typowymi emblematami. Wiersze Kochanowskiego Pod obrazy konterfetu... to katachretyczne epigramaty inspirowane miedziorytami zaprojektowanymi przez Johannesa Stradanusa. Oryginalne ilustracje przedstawiają dwie drogi, prowadzące do nieba bądź piekła, które może wybrać człowiek. Z kolei drugie obrazy pokazują alegorie Świata, Bogactwa, Pychy, Zazdrości, Wojny, Ubóstwa, Pokory, Pokoju oraz obraz Sądu Ostatecznego. Kochanowski wykorzystał i skrótowo przetłumaczył epigramaty z oryginału, używając ich jako podpisów do obrazów. JB |
Subscriptio: Nieużyte boginie dzieciom lata przędą, wedle których rachunku żyć na świecie będą, a ony nic nie myśląc, beśpiecznie igrają; szczęśliwe, błędów ludzkich że jeszcze nie znają. |
Subscriptio: Już przywiódł Czas dwu koniu, woła, by wsiadali, a w drogę, na którym chcą, żeby wyjeżdżali. Prawda powinna Bogu na białego radzi, Fałsz wronego zaleca, co w piekło prowadzi. |
Subscriptio: Rozkoszami, swąwołą i tańcy zwiedziony, leci w przepaść z wronego ten nędznik szalony. Dopiero zdradę widzi, kiedy czart z maszkary wyglądając, śmieje się z jego głupiej wiary. |
Subscriptio: Mędrszy jeździec na górę konia swego wiedzie, na której ludzie widząc, prosto do nich jedzie. Ci są, którzy obłudy świata podeptali, a sami się za cnotą i prawdą udali. |
|||
Subscriptio: Święte Cnoty go wiodą jeszcze dalej w drogę, czart nań z piekła luk ciągnie, by mu zadał trwogę; ale Niewinność z Wiarą serca dodawaj ą, Pobożność z Nabożeństwem z góry go wołają. |
Subscriptio: Tu przyszedszy, już Bogu kapłanem zostawa, a Jemu cały rozum i serce oddawa. Już ten kresu dobieżał i bierze zapłatę za cnotliwe postępki - nieśm iertelną szatę. |
Titulus: Świat Subscriptio: Okrągły Świat powozi Czas z zawitą głową, |
Titulus: Pokój Subscriptio: Pokój jedzie, piastując Bogactwo na łonie, Miłość wdzięczna powozi, w wozie idą konie: Pożytek z Zgodą, wozą Sprawiedliwość wieczna, strzeże je czerstwa Pilność i Prawda beśpieczna. |
|||
|
|
|
|
|||
|
|
|
||||
Bibliografia:
Buchwald-Pelcowa P., Emblematy w drukach polskich i Polski dotyczących: bibliografia, Warszawa 1981,
Karpiński A., Wprowadzenie do lektury, [w:] Kochanowski M., Rotuły do synów swych, red. Karpiński A., Warszawa 1997;
Pelc J., Słowo – obraz. Na pograniczu literatury i sztuk plastycznych., Warszawa 2002;