Adverbia moralia

  Author: Stanisław Herakliusz ...

Read more

Altum Opaleniae

    Autor: Piotr Opaliński Tytuł: Altum ...

Read more

Arctos et antarctos

Autor: Stefan Jaworski Tytuł: Arctos et ...

Read more

Chwała z Krzyża

  Author: Marcin Hińcza Title: Chwała z ...

Read more

Divae themidis insignia

  Autor: Rafał Kazimierz Arteński Tytuł: ...

Read more

Echo

  Autor: Stefan Jaworski Tytuł: Echo głosu ...

Read more

Encyclo paediae theologica

  Autor: Kazimierz Arteński Tytuł: ...

Read more

Festum Innocentiae

  Autor: Józef Bogucki Tytuł: Festum ...

Read more

Flores vitae

  Author: Jan Sebastian Piskorski   Title: ...

Read more

Icones symbolicae

  Autor: Andrzej Młodzianowski Tytuł: Icones ...

Read more

Młotek duchowny

  Author: Paweł Mirowski Title: Młotek ...

Read more

Nabożne westchnienia

   Author: Mikołaj Mieleszko SI Title: ...

Read more

Pelnia chwaly

Autor: Stefan Jaworski Tytuł: Pełnia ...

Read more

Peristromata regum

  Author: Andrzej Maksymilian Fredro Title: ...

Read more

Plęsy anjołów

  Autor: Marcin Hińcza Tytuł: Plęsy ...

Read more

Pobożne pragnienia

  Author: Herman Hugon, trans. Aleksander ...

Read more

rotuły

    Autor: Mikołaj Kochanowski Tytuł: ...

Read more

Serce poświęcone

   Author: Mikołaj Mieleszko  Title: [Serce ...

Read more

Symbolica vitae Christi

  Author: Tomasz Treter Title: Symbolica vitae ...

Read more

Theatrum virtutum

  Author: Tomasz Treter Title:  Theatrum ...

Read more

Prev Next
 

Autor: Józef Bogucki

Tytuł: Festum Innocentiae seu orginali noxae non obnoxiae Marianae conceptionis concionotario cultu celebratum cum octava a P. Josepho Bogucki Polono Soc. Jesu.

Editio princeps: Lublin 1724, Typis Collegii Soc. Jesu

Rytownik i autor projektu: nieznani

Dostęp: starodruk

 

W panegiryku Boguckiego pojawia się tylko jeden emblemat, który – ze względu na jego heraldyczny charakter – można nazwać stemmatem. Pod względem formy obydwie kompozycje nie różnią się między sobą, o stemmatycznym charakterze decyduje heraldyczna tematyka. Ilustracja, zawierająca motto zaczerpnięte z Owidiusza: Iussit scribere amor, przedstawia rękę wynurzającą się z chmur, trzymającą pióro i rysującą Łękawicę – figurę uszczerbioną z herbu Habdank. Nad nią znajduje się maksyma z Barleusa i nadpis wymieniający właśnie nazwę „Habdank” jako symbol szlacheckiej rodziny (Insigne nobilissimae domus). Chodzi o Skarbków Kiełczewskich, a konkretnie Antoniego, Tomasza i Remigiana, którym dedykowane jest całe dzieło.

 

   

Buchwald-Pelcowa P., Emblematy w drukach polskich i Polski dotyczących: bibliografia, Warszawa 1981,

Juda M., Stemmata w drukach lubelskich XVII-XVIII wieku, „Bibliotheca Nostra. Śląski Kwartalnik Naukowy”, 4 (38), 2014;

Pelc J., Słowo – obraz. Na pograniczu literatury i sztuk plastycznych., Warszawa 2002;

      Project financed by

  Partners

 

 

Published by license